Zikir Ya Latif

Posted on

Zikir Ya Latif

Sebagian Ulama Menyebutkan Pengertian Al-Latif, yaitu:

Pertama, Al-Latif merupkan sesuatu yang tidak dapat ditangkap dengan indra terkadang diungkapkan dengan kata Al-Latha’if. Bisa jadi, dari sisi inilah Allah Swt. disifati dengan nama Al-Latif, yakni bermakna bahwa Allah Maha Mengetahui hal-hal yang lembut. Bisa jadi pula, maknanya ialah Allah Mahalembut terhadap hamba-hamba-Nya dalam hal memberikan hidayah kepada mereka.

Kedua, Al-Latif yang berarti ilmu-Nya meliputi hal-hal yang rahasia, yang tersembunyi, yang tersimpan dalam dada, dan segala sesuatu yang lembut. Allah Swt mengetahui segala sesuatu yang mungkin bagi-Nya, tidak ada sesuatu pun yang terlewat dari ilmu Allah Swt dan pengetahuan-Nya.

Baca Juga : Zikir Hari Senin

Ketiga, Dia menghamparkan alam raya ini untuk makhluk-Nya. Allah memberi kepada semua makhluk-Nya melebihi yang diminta. Kita tidak pernah minta hidup di dunia ini, tapi Dia menganugerahi kehidupan. Kita tidak pernah ingin dijadikan manusia, tapi Allah menakdirkan kita menjadi manusia. Kita tidak pernah minta bisa berbicara, tapi Allah mengaruniakan kepada kita kemampuan berbicara. Dia telah memberi sebelum diminta. Di sisi lain, Dia tidak pernah menuntut balas, juga tidak memberi beban melebihi kemampuan makhlukNya. Adakah yang lebih santun dari Dia?

Nah, selain dari arti usul kata. Dibawah pun akan saya tuliskan beberapa fadhilah bagi pembacanya…

Sebagaimana yg sudah sy sampaikan diawal, bahwa lafad ya latif tdk hanya sebagai pelembut hati, namun juga sebagaimana berikut:

Kelebihan dan Fadhilah Zikir

Pertama, seseorang yang mengamalkan zikir ‘Ya Latif’ sebanyak mungkin, Insya Allah ikthiar (usaha)nya akan menjadikan barang jualannya menjadi laris dan perniagaannya maju.

Kedua, seseorang mewiridkan ‘Ya Latif’ dibaca sebanyak 129 kali atau 130 kali, Insya Allah usahanya atau perniagaannya akan maju dan akan merasa kejayaan dalam pekerjaannya.

Ketiga, siapa yang mewiridkan ‘Ya Latif’ setiap hari sebanyak 133 kali. Allah akan memberikannya rezeki yang banyak dan dapat menyelesaikan pekerjaan dengan mudah.

Keempat, seseorang yang mewiridkan ‘Ya Latif’ 100 kali selepas salat sunat dua rakaat, Insya Allah masalahnya akan diatasi dan hajatnya dikabulkan

Baca Juga : Amalan Zikir Harian

Zikir Ya Latiffu Ya Kahfi

Hari ni rasanya ada satu perkara bagi pendapat saya baiknya dipanjangkan kepada umum kerana simpan pun nak buat apa kan ?

  • Ya Latiff maksudnya Yang Maha Lemah Lembut/ Halus salah satu dari Nama Allah (asma’ul husna)..
  • Ya Latiff ini juga merupakan zikir pelembut hati (melembutkan hati diri sendiri )
  • Zikir ini memang amat mudah meluruhkan hati-hati yang keras batu lagi ego.
  • Mengamalkan Zikir dari ayat-ayat al-Quran atau asma’ul husna selain menenangkan, menjernihkan dan melunakkan hati, ia mengandungi fadilat khusus untuk keluasan ilmu, terbukanya pintu hidayah, dimudahkan faham agama, diberi kemanisan iman dan dilapangkan kehidupan dan murahkan rezeki.
    image 1

Bagi hati-hati yang keras mulakan dengan kaifiat fatihah….terus zikir Ya Latif…tanpa mengira berapa pun.. Beri tumpuan lafaz zikir dan mata hati … pasti berjujuran air mata memberikan kesan pada rohani kita yang dalam….

Kelebihan Zikir Ya Latiff

Zikir Ya Latiff khasiat yang menjadi rahsia Allah. kalau nak bongkarkan rahsia ni, kenalah amalkan.. Antaranya

1.Berkesan membentuk peribadi anak-anak dan menangani kerenah anak untuk mengurangkan masalah kedegilan dan panas baran anak dan juga supaya anak mudah menerima pelajaran apa yang diajar oleh gurunya .

  • Mula-mula berselawatlah ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al fatihah. Kemudian baca surah taha ayat 1-5, hembuskan dan sentuh dengan lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa YA ALLAH LEMBUT KAN HATI ANAKKU (SEBUT NAMA)..SEBAGAIMANA ENGKAU LEMBUTKAn NABI DAUD AKAN BESI dan menyatakan harapan. sambil berzikir Ya Latiff didalam hati
  • Membaca surah Thaha ayat 1-5,baca surah Ikhlas, Fatihah, Ayat Kursi (1 kali ) Baca berulang kaliYa Latiff kemudian tiupkan pada botol air untuk minuman dan masakan seisi keluarga.
  • Semasa menidurkan anak dalam buaian baca zikir Ya Latiff
  • Sewaktu bangun dari tidur pada waktu pagi, peluklah anak usapkan kepala anak dan berselawat, Baca berulang kali zikir Ya Latiff sambil berniat di dlm hati (bergantung pada niat kita untuk si anak)

Baca Juga : Arti Ya Latif

2. Sebagai Suami/ isteri atau yang masih bujang ( ingin mendekatkan jodoh) , Perbanyakkan Membaca Zikir Ya Latiff sambil berniat di dalam hati melembutkan hati diri sendiri, melembutkan hati pasangan Suami / isteri atau pasangan kekasih, Meredakan ketegangan rumah tangga, meredakan sifat marah, mengelak perceraian dan melembutkan hati musuh..

3. Bagi yang ingin mendapatkan kemurahan rezeki, mendapatkan pekerjaan, kenaikan pangkat dan melariskan perniagaan atau menghadapi peperiksaan atau temuduga… Perbanyakkan Membaca Zikir Ya Latiff dan surah as-Syura ayat 19 ( seperti di atas) sambil berniat apa yang di hajati.. Insya Allah mudahan berjaya

4. Juga dikatakan dengan izin Allah perbanyakkan membaca Zikir Ya Latiff sebagai penawar perbagai penyakit atau terkena sihir …

5. Ketika ribut petir maka eloklah di perbanyakkan membaca zikir Ya Latiff ni , InsyaAllah akan redalah ribut petir…

6. Bagi yang menghadapi musibah atau bencana elok perbanyakkan membaca zikir Ya Latiff untuk kuatkan semangat dan ketabahan hati menghadapi segala ujian..

Sumber : Harga Ready Mix

Baca Juga : Nabi yang Menerima Suhuf

Pemuda Muslim Yang Selalu Memperbaiki Hati dan Diri #Programmer #Blogger #Desainer